Op naar kintamani - Reisverslag uit Kintamani, Indonesië van Wilma - WaarBenJij.nu Op naar kintamani - Reisverslag uit Kintamani, Indonesië van Wilma - WaarBenJij.nu

Op naar kintamani

Door: Ikku

Blijf op de hoogte en volg Wilma

08 Mei 2016 | Indonesië, Kintamani

Op tijd was mijn chauffeur Pande bij het hotel om mij op te pikken voor 3 dagen op stap.
We vertrekken richting Kintamani onderweg stoppen we om tempels te bekijken en ja er zijn nog steeds tempels die ik nog niet heb gezien hele mooie hindoetempels en we gaan ook naar de olifanten grot heel mooi en indrukwekkend en daar is ook een hele kleine boedischtische tempel bij waar een vrouwtje aan het bidden is en ja ik mag gewoon de ceremonie meedoen met haar .
Pande legt ff alles aan haar uit en ze gaat voor mij bidden en ze doet een inwijding.
Ik krijg rijst op mijn voorhoofd en op mijn keel erna doet ze mij met heling water besprenkelen.
Daarna moet ik het 3 x drinken en over mijn haar uitsmeren op zich al een hele belevenis .
Daarna zijn we naar een grote tempel gegaan waar een ceremonie bezig was waar jij je kon laten zuiveren onder al dat heilig water maar er waren zoveel locale dat de wachttijd meer dan 2 uur was en dan zouden we te laat in Kintamani aankomen.
Maar ff om de hoek gekeken bij de tempel en daar was een visvijver met wel meer dan 150 grote Koi karper hier noemen ze het heilige vissen die je mag voeren erg leuk om te doen.
Ze eten uit je hand als je durft.
Maar ff wat gedronken Ikku aan de warme thee en Pande aan de Bali koffie.
Nou wij de tempel uit en daar op de parkeerplaats bij een of ander stalletje lekker nasi met groenten gegeten vanaf een bananenblad erg lekker.
Toen hop weer in de auto op naar het volgende onderweg nog gestopt voor wa foto's .
Nu op naar het dorp waar de opa en oma van Pande wonen.
Geweldig ergens helemaal achterin een heel klein oud huisje wel met dakpannen maar de zijkanten van bamboe matten.
Opa zit voor het huis op een bankje deze lieve man is denken ze 85 .
En oma ook wel zoiets of misschien jonger dat weten ze niet.
Naast opa staan grote manden met hanen erin die ze bij ceremonie gebruiken om hanengevechten mee te doen.
Hij laat ze trots allemaal zien ik moet alles op de foto zetten en hij wil iedere foto ff keuren.
Maar oma ligt binnen in haar sarong en bh en opa zegt dat ze snel kleren aan moet doen want zij moet ook op de foto duurt ff maar oma komt ook naar buiten .
Ja ff samen op de foto en ja ik moet natuurlijk ook met hun samen op de foto van opa.
Toen mocht ik het huisje in wel ff bukken de deur is maar 1,50 hoog .
Een open vuurplaats midden in huis en een bamboe bed waar ze overdag op zitten en s'nachts op slapen en aan de andere kant een rekje met wat keuken spullen erg oud maar indrukwekkend en voor mij stik benouwd.
Nog ff bij de familie tempel gekeken en foto's gemaakt van de ceremonie en toen naar de haven.
En voor mijn gevoel is daar iedereen familie van elkaar.
We gaan bij zijn tante ff warme thee voor mij en voor Pande Bali koffie .
Maar ja hij moet ff een boot regelen om naar het lugubere eiland aan de overkant te gaan.
Maar ondertussen komen de verkoopsters eraan met hun armbandjes en kettingkjes.
Nou toch maar wat van die gevlochten leren armbandjes gekocht.
Maar ja je snapt natuurlijk wel de volgende wil ook weer wat kwijt en is ook weer familie en de eerste hoorde mij hoesten en begon maar meteen ff mijn rug en nek te masseren terwijl ik ondertussen door een andere weer andere soort armbandjes te zien krijg.
Maar ja nog niet alles compleet want de ouders van Pande zijn bij de ceremonie geweest en komen nu ook naar tante bij de haven.
En ze vragen of ik local food eet en natuurlijk zeg ik ja .
Nou een gebakken vis met rijst en groenten en weet je wat zo lekker is je mag gewoon metje hand eten . Maar de hele familie van Pande komt daar samen eten voordat ze weer terug gaan naar Den Pasar.
Ondertussen zijn er nog andere toeristen aangekomen in de haven groep mensen van Java.
Maar ik zat nog te eten dus moest die groep maar ff wachten tot ik klaar was .
Nou klaar met eten op naar de boot ik krijg een zwemvest aan die veel te groot is en een hele grote man krijgt eren die hem veel te klein is maar ja alles komt goed bootje vol en op naar het eiland.
Het eiland waar de doden gewoon boven de grond liggen onder wat bamboe zodat de honden of katten er niet bij kunnen. En dan mogen ze daar langzaam wegrotten en zodra de schedel over is dan wordt die bij de andere schedel geplaatst een beetje luguber beeld omdat lijk daar te zien liggen er lag een verse die was pas maand dood maar dan zie wel al hoe snel dat gaat.
Maar het rare is het stinkt niet daar het komt door de heilige boom zeggen ze.
Toen weer terug naar de haven en toen moest ik nog ff ons eten gaan betalen vraag ik hoeveel en zegt de tante geeft maar wat het jou waard is nou das ook makkelijk toch maar 50.000 gegeven 3,29 € en ze was me toch blij dat ik ook voor Pande had betaald .
Ik snapte het ff niet maar ik heb daar blijkbaar de hele familie gesponsord.
Nu op naar het hotel in het dorp waar Lily vandaan komt.
Nou ik krijg een mooie bungalow aan het meer gelukkig wel aan de andere kant dan waar die schedels liggen.
Daar ingecheckt komt de vader van Lily nog ff voorstellen en vertellen wat we morgen gaan doen wel op tijd naar bed toe gegaan .


  • 10 Mei 2016 - 10:49

    Ellen:

    Hee Wilma,

    Fijn dat je weer bent opgeknapt! Hopelijk gaat het ook goed met de voetjes!
    Heel apart die wegrottende lijken, bizar zal ik maar zeggen.

    Groetjes,
    Ellen

  • 10 Mei 2016 - 23:02

    Ludy:

    Het vrouwke je maakt weer vanalles mee!
    Leuk hoor
    Maar goed dat je weer opgeknapt bent
    Genietvan je laatste week alweer
    Denk dat ik toch eens mee moet met je :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Kintamani

Wilma

Actief sinds 19 April 2016
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 3937

Voorgaande reizen:

24 April 2016 - 20 Mei 2016

Indonesië 2016

Landen bezocht: